Login
02. april 2020

Er du forberedt?

Det pågår en global krise, en pandemi og cyberkriminelle har og vil fortsette med å utnytte situasjonen ved å gå til angrep på sårbare individer og organisasjoner.

Hvordan endre vanene i organisasjonen og skape cyber bevissthet under en slik krise?

Flere selskaper har innført hjemmekontorlokasjoner for en betydelig del av organisasjonen, og nå er mer enn noen gang er gode prosedyrer for cybersikkerhet essensielt. På hjemmekontorlokasjoner er behovet for gode kvalitetssikrede cyber-sikkerhetsprosedyrer avgjørende. Med en arbeidsstokk som potensielt er uvitende om de økte angrep og phishing-forsøkene, er det kritisk å sikre trening og økt bevissthet i organisasjonen. Noen ganger i krisens nød kan de riktige vanene etablere seg, en nødvendig endring. Det å skape oppmerksomhet rundt nettsikkerhet, og forbedre sikkerheten med relativt enkle elementer som tofaktor-autentisering vil i stor grad redusere risikoen for sikkerhetsbrudd.

Det er ingen tvil om at endringer i ISM-koden 6.5 kommer for IMO-koden 1. januar 2021. Opplæring i nettbevissthet er for øyeblikket ikke et obligatorisk krav, men opplæring av arbeidsstyrken er både et beskyttelses- og kontrolltiltak som bygger grunnlaget for Cyber ​​Risk Management. Å gi opplæring kan sikre personalets forståelse og bevissthet om hvordan vaner og handlinger kan påvirke organisasjonenes tilnærming til cybersikkerhet og risikostyring.

Eksisterende firmaprosedyrer for å identifisere opplæringskrav bør brukes for å vurdere fordelene og behovet for:

  • Alt bedriftspersonell får grunnleggende opplæring i nettbasert bevissthet til støtte for CRM-policyer og prosedyrer
  • Bedriftspersonell, som har fått tildelt CRM-plikter, for å motta en type og nivå på nettopplæring som er tilpasset deres ansvar og autoritet.

Det er essensielt at arbeidsstokken din er klar over risikoene og dermed skape en kultur for sikkerhetsbevissthet. Så hvordan endre vanene til en hel organisasjon for å redusere risikoen for nettbrudd? For en vellykket endring av organisasjonsvaner og skape bevissthet om cybersikkerhet som en del av ryggraden i organisasjonen, må det oppnås over tid. Å skape bevissthet gjøres ikke over natten, det er en prosess med repeterende handlinger og trening. Dette er grunnen til at Globetech Awareness Program gjennomføres over en 12-måneders periode og spesifiseres for din bedrift forskjellige avdelinger.